Clinical Year : Orientation Week



Assalamualaikum,

We got back to college earlier than usual. Bukannya tak pernah balik awal tapi kali ni memang balik kolej awal yang tak balik2 rumah haha. 

Actually, for UPM's Bachelor Science of Dietetics, tak pernah ada orientation week pun untuk clinical rotation. This was the first time it was held. Aku rasa sebab batch kami, Dietista 11 ni first batch yang masuk dengan interview, kami dah banyak kali jadi lab rats which is not necessarily a bad thing. Maksudnya kamilah manusia2 pertama yang kena lalui semua ni dan tengok macam mana outcome nya nanti so that benda ni boleh apply kat juniors pula, mungkin dalam version yang dah improve. Aku tak kata batch2 sebelum ni tak bagus, tapi mungkin lecturers nak tengok sejauh mana program ni boleh ditambah baik. Nak hasilkan dietitians yang lebih kompeten dan berkaliber. 

Anyway, the week started on a Monday, the 20th of August. The next day, half day je sebab nak bagi peluang sesiapa yang nak balik raya haji since esoknya cuti sehari. Aku tak balik, dengan a few of my unfortunate friends yang tak balik jugak. Cuti tu aku sembahyang raya for the first time ever kot kat Masjid UPM, then tengok orang sembelih lembu. Makan mamak, lepas tu pergi rumah Faz makan makanan raya mak Faz masak. Malam tu pula Anis & Syidot balik kolej bawa macam2. Rendang, lemang, nasi impit, lodeh, kuah kacang. Kenduri kat rumah aku. Berbual dari pukul 8 sampai pukul 10 kot xD

Esoknya belajar documentation ADIME for both in and out- patient untuk manual and system punya template. Petang tu semua orang barai kena settlekan case study during our lunch hour & present. Group aku dapat kes FG. Hm, dah lah aku tak berapa suka paeds haha tapi bantai jelah buat. Dengan Zul yang berlakon jadi budak perempuan India 2 tahun. Siap calit lipstick pink aku kat dahi dia & letak lanyard kat kepala konon macam scarf rambut hahahaha sebab tu kot kitorang dapat one of the loudest applause from the class. The CIs decided to give the present (which was original cheesecake) to the group yang buat pasal CKD sebab management diorang paling dekat dengan yang sepatutnya. We were not chosen sebab management kitorang silap since tak biasa handle kes paeds.

The last day, we planned out our CDE, health screening & OSCE which was very complicated even nak fahamkan apa benda semua benda alah tu. We planned well tapi hopefully semua run smoothly je fuh. Petang tu rehearse our White Coat Ceremony kat lab diet tu. Time try baca ikrar tu goosebump woi. Lepas tu masa CIs bagi amanat/speeches, mata aku bergenang especially time En Arif cakap pasal "there will be those yang terus jalan ke depan, tapi akan ada yang rasa tak ada progress langsung. Waktu tu memang akan rasa down, demotivated. Tolong kawan2, tarik mana yang tertinggal kat belakang, yang kat depan tu jangan tinggalkan kawan2. Kita nak grad sama2 kan?" Darn, tengah taip ni pun aku dapat gosebump lagi. 



Esok WCC. Lepas tu start betul2 clinical year. Semalam aku tengok balik schedule, fahamkan semua benda, senaraikan apa yang aku kena buat setiap hari, setiap minggu, & lepas habis rotation. Dah tampal kat notice board ni hah. Benda yang paling aku nak elakkan, procrastination. Sebab aku dah nampak macam mana kerja boleh bertimbun kalau aku tangguh2. 

Aku otw study topik2 based on tempat yang aku akan attach. First week, wad 6B. Serabut juga nak siapkan log book, settle pre-requisite which is also benda baru yang sebelum ni tak pernah dibuat oleh seniors kitorang. Mana nak tengok skill diet recall, food exchange pun dah berkarat. Pocketbook aku hopefully ada semua benda lepas aku edit time cuti kejap lepas presentation foodservice hari tu.  



Ya Allah, berikan aku, berikan kami kekuatan.
Seandainya kami terjatuh, kau bangunkanlah.
Berikan kami kesabaran, sesungguhnya hanya kepada-Mu kami berserah aamiin.


Best of luck my kesayangan, Dietista 11! Entah kenapa walaupun rasa nervous, anxious, aku tak pernah satu saat pun rasa kita tak boleh buat. Insha Allah kita boleh survive. Jadi cahaya, jangan biar sesiapa 'meraba dalam kegelapan' ;)











Comments

Popular posts from this blog

Redang Mutiara Beach Resort: A Review (July 2017)

First Year Dietetics: Subject Summary

Special Unit: Institut Jantung Negara