If I die young

 Assalamualaikum,


Tajuk inspired by lagu The Band Perry tu. Petang tadi tengok video tahpape. Tell My Story series kat channel SoulPancake. Basically macam blind date tapi in a more interesting and entertaining concept I would say. Kalau tak, kenapa aku tengok enn. Buang masa je tengok orang lain jumpa soulmate. Baik aku je yang pergi blind date. Haha. Bitter Hanny is bitter.

Anyway, one of the questions was "What are your top 3 fears?". Yang mamat tu jawab orang gila, ular & mati muda. Tapi lepas tu ada follow-up question, "Are you afraid of dying?" Dia jawab tak pula. Confused sekejap aku kat depan skrin tu. Then, dia elaborate, "I would like to think that I lived my life before I die. So I'm scared of say, dying in my 30s, but then I'm not really scared of dying in my 60s or 70s 'cause I feel like at that point, I did what I had to do." Boom. Logik jugak dia punya cara fikir.

Betul lah kan kalau mati muda ni, mungkin banyak benda yang kau tak sempat nak buat. Is there such a thing as feeling regretful even after dying? Mestilah ada kan. Kalau tak, takkanlah ada cerita tentang orang dah mati yang minta dihidupkan semula sebab menyesal tak buat ibadah secukupnya. 

Kenapa tiba-tiba nak tulis pasal ni? Random sangat ke?

Tak random. Sebab lately ni macam detect something tak kena pula dengan jasad aku ni. GP pun confused tak tahu nak diagnose. Tanya kawan yang memang doktor baru dapat pencerahan sikit. Time2 macam ni lah pun nak rasa bersyukur belajar kat Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan & PALAM dulu. Kawan2 sekarang doktor perubatan ada, doktor veterinar ada, doktor gigi ada. Kau nak tanya apa, tanyaaa je. Diorang pun kadang2 tanya aku pasal diet. So win-win. But still, buang duit aku je pergi GP ehh. Kirim salam je lah nak pergi klinik tu lagi. 

Tipu kalau cakap takde try google. Severe headache as one of the symptoms. Sampai rasa nak pitam. What diseases could be causing this sudden phenomenon? Tak pernah2. Aku dah lah setahun lebih takde sakit apa2. Demam selesema batuk semua tak ada langsung, but true to my overthinking self, aku terus jump to conclusion pergi "Takkan lah ada brain tumour?! Cancer?!" Nauzubillahiminzalik. I really need to do a medical check-up soon. If not for anything else, at least to ease my anxiety yang tahpape ni.

Dan sebab tu jugak lah tiba-tiba terfikir pasal mati muda ni. Teringat pula hari tu baca tafsir al-Quran. Biasanya lepas Maghrib mengaji je, berat betul nak baca makna ayat-ayat yang dibaca tu. Selalu niat je "nak baca tafsir lah" tapi last-last tak buat pun. Padahal memang mengaji guna tafsir al-Quran kecik tu je dari asasi dulu. Hari tu je lepas mengaji terus toleh sebelah baca maksud. Pasal kematian. Tiba-tiba datang rasa takut tu. Ni dah masuk kategori takutkan kematian dan cintakan dunia ke macam mana? 

Yang ditakutkan tu samalah macam mamat SoulPancake tu kata. Sebab rasa macam banyak benda aku belum buat lagi, banyak buku belum baca (memang cintakan keduniaan ni Hannysa) dan juga sebab takut amalan yang aku buat selama ni cukup ke tak. Aku ni bukannya baik sangat, walaupun I do try my best. Hati tu terdetik je nak try join usrah lah, nak hafal baliklah surah2 yang aku dah ingat2 lupa tu, tapi biasalah mak cik procrastination tu selalu datang kacau. Ini pun alhamdulillah juga bulan puasa ni baru betul2 ambil inisiatif tu cepat2. 

Tahun lepas, one of our juniors, beza setahun, meninggal accident motor kat highway on the way nak balik UPM. Allah. Time tu memang tak dapat bayangkan kawan-kawan batch dia rasa macam mana. Aku pernah a few times interact dengan arwah. We know each other, definitely. Berapa ketul sangatlah budak2 diet kat situ. Tapi we were not close. Ada sekali tu join pertandingan batu seremban lawan arwah dengan seorang lagi junior kami. Biasalah, sejenis competitive aku ni, sibuk nak menang je daripada nak bonding padahal tu event time sports day Foodnatic kalau tak silap. Yang mana satu daripada objektifnya nak suruh kitorang ni interact lah dengan budak2 diet & nutri tahun2 lain. Annoying jugak eh aku punya tahap competitive ni kadang-kadang. Entah tetibe baru perasan. But I know he was a kind and sweet person. Always smiling. Train of thoughts aku time tu mostly pasal "kesiannya mak & family dia" & "he had a whole life ahead of him, could have done so many great things in life". Tapi lepas tu terfikir "meninggal otw nak menuntut ilmu tu bukan ke tanda husnul khatimah. Beruntungnya dia." Minta sedekahkan al-fatihah untuk arwah Amin.





كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ 
“Tiap-tiap yang mempunyai jiwa akan merasakan kematian.”


Jadi kenapa tak selalu fikir pasal kematian? Ingat mati tu boleh jadi waktu kita dah berusia je ke? Yang muda ni tak boleh mati? Atau kau fikir kau tu boleh hidup selamanya? Immortal macam Magnus Bane, atau Catarina Loss? Even Ragnor Fell si warlock yang patutnya imun kepada kematian tu pun boleh terbunuh. Hah, ni kalau siapa baca Cassandra Clare punya Shadowhunter universe, dia fahamlah aku merepek apa. Haha. Itulah. Sebenarnya manusia memang mudah lupa. Kalau dah kerjanya mengaji aje tapi tak baca maksud atau dengar ceramah pun kadang-kadang atau tak ada sesiapa yang nak selalu tolong ingatkan, lupalah. Satu lagi hikmah Covid-19 boleh kata kat sini. Buat kita selalu ingat mati. Tapi ada ke sebab dah selalu sangat tengok angka kematian tinggi kat skrin tu sampai dah imun tak rasa apa-apa? Semoga kita diberikan kemampuan untuk selalu berfikir tentang isu-isu yang ada dan semoga kita sentiasa bawah lindungan Allah. 




Doakanlah Hannysa tak ada apa-apa pun sebenarnya. Bukan penyakit serius atau pelik-pelik. Plain body reactions towards stress je ke. Whatever is the least impactful. 

Also, here's the video I mentioned earlier:




Nota kaki: Ada ke orang kata senang kerja sendiri? Bak sini tangan. Nak cubit sikit. Eyy. First time buat virtual discussion gaya nak hire orang hari ni. Ayah pula buat kelakar. Dia ingat orang tu reach out kat aku sebab nak mengayat aku. Alahai. Ingat anak ayah ni irresistible sangat ke? Hahaha. Padahal orang tu muka aku pun dia tak pernah nampak. Yang dia tahu & interested in, aku punya pitch. After all this time, patutnya ayah dah tahulah anak ayah ni not just a pretty face. Ceh. Perasan. Baru je tadi habis karang esei/emel rejection cara halus. Yelah, kita maybe tengah riki2 partner tapi bukan nak cari employee. Baik punya aku pusing2 ayat bagi tak sentap or cause any other kinds of bad feelings. Officially my second well-written email in the period of 2 days. Hari tu pun macam karang esei bagi kat rep GA tu. Yelah, dah tu asyik tanya je macam tak percaya. Dia fikir aku menipu ke? Sebelum ni bagitau dalam simple sentences je kat rep before her. Lepas tu masih kena harass dengan pertanyaan itu ini. Memang aku luahkan jelah semua benda yang nak luah nak bagi dia faham. Tengok. Sekarang dah aman. Dan sekarang rasa macam nak frame je email yang aku tulis tu. Haha.





Comments

Popular posts from this blog

Redang Mutiara Beach Resort: A Review (July 2017)

First Year Dietetics: Subject Summary

Special Unit: Institut Jantung Negara